Mobilite Blog

Hafif Ticari Araç Filonuzda Neden Elektrikli Araçlara Geçmelisiniz?

Hafif Ticari Araç Filonuzda Neden Elektrikli Araçlara Geçmelisiniz?

Hafif Ticari Araç Filonuzda Neden Elektrikli Araçlara Geçmelisiniz?

Elektrikli hafif ticari araçlara geçmek için yedi önemli nedeni sizin için derledik.

  • Sıfır emisyon: Filonuzdaki araçları elektrikli araçlarla değiştirmek, karbon ayak izinizi azaltmak için en hızlı yöntemlerden biridir.

  • Motordaki hareketli parça sayısı çok daha az olduğu için içten yanmalı motorlu araçların maliyet unsurlarının çoğu ortadan kalkar ve maliyette ciddi bir düşüş sağlanır.

  • Elektrikli araçlar aynı zamanda atıl kalma süresini, yani aracın servis veya bakım nedeniyle yolda olmadığı süreyi de azaltarak maliyetten ek tasarruf sağlar.

  • Hâlihazırda dünyanın çeşitli şehirlerinde temiz hava bölgeleri oluşturulsa da elektrikli araç sahibi olduğunuzda istediğiniz her yere gidebilirsiniz.

  • Dünyanın dört bir yanında hükûmetler, içten yanmalı motorlu araçları kademeli olarak kaldırmak için planlar geliştiriyor (önümüzdeki 10-15 yıl içinde satış yasaklarının uygulanacağı öngörülüyor). Hâlihazırda temiz hava bölgeleri oluşturuluyor ve hükûmetler karbon ayak izlerini azaltan şirketlere teşvikler sunuyor.

  • Elektrikli araçlar, sürücülere gürültünün daha az olduğu ve vites değiştirmenin söz konusu olmadığı daha iyi bir sürüş deneyimi sunuyor. Genel sürüş deneyiminin daha rahat olması kaza riskinin de azalmasını sağlıyor.

  • Son olarak, hafif ticari aracınız, herkes tarafından görülebilen en büyük pazarlama aracınızdır. Çevre dostu araçlar sürerken görülmek, imajınızı tamamen olumlu etkileyecektir.

 

Şu anda mevcut olan seçenekler nelerdir?

Neredeyse on yıllık bir geçmişe sahip olan elektrikli hafif ticari araç pazarı; araç menzili, şarj kapasitesi ve güç aktarma organlarındaki iyileştirmeler açısından önemli ölçüde gelişti. Günümüzde üç geniş kapsamlı araç kategorisi bulunmaktadır:

  • Otomobilden türetilmiş hafif ticari araçlar: Başlangıçta bir otomobilin ön kısmı ile bir hafif ticari aracın arka kısmından oluştuğu için bu adı almıştır. Bu, günümüzde en uzun menzili sunan ve muhtemelen en yerleşik ve en gelişmiş olan segmenttir. Global pazarda; Nissan, Renault, Peugeot, Citroën ve Maxus, bu segmentin üreticileri arasında yer alır. Bu araçlar genellikle tek şarjla 200 km’nin üzerinde bir WLTP menziline sahip oldukları için mükemmel bir çözümdür.

  • Orta boy panelvanlar: Geleneksel olarak servis mühendisleri tarafından kullanılan hafif ticari araçlardır. Global Pazarda, sektöre en son girenler arasında yer alan Peugeot, Citroën ve Opel tarafından da üretilen elektrikli hafif ticari araçlar bulunmaktadır. Ortalama menzili en fazla 200 km’dir ancak 200 km’nin üzerinde bir menzile ihtiyaç duyanlar için daha büyük batarya seçeneği mevcuttur. Bu araçlar, hizmet sektörünün ihtiyaçlarını karşılamak için özel olarak tasarlanmıştır.

  • Geniş araç sektörü; henüz kuruluş aşamasında olan ve Mercedes, VW ve Fiat gibi şirketlerin yer aldığı kilit bir pazardır. Şu anda maliyetlerin yüksek, menzillerin ise sınırlı olması daha fazla geliştirmeye ihtiyaç duyulduğunu göstermektedir ancak bu sektör hızla büyümektedir ve global pazarda Arrival gibi sektöre yeni giren şirketler, tepeden tırnağa elektrikli bir tasarıma sahip olan daha uzun menzilli araçlar üzerinde çalışmaktadır. Bu alan önümüzdeki 2-3 yıl boyunca takip edilmelidir.

 

Bu geçiş, toplam sahip olma maliyetini nasıl etkiler?

Toplam sahip olma maliyeti açısından bakıldığında, elektrik, aracın menzili içinde havayı kirletmezken, maliyeti de geleneksel fosil yakıtların maliyetinden önemli ölçüde (%50-70) daha düşüktür. Atıl kalma süresi ve servis maliyetlerinin de diğer araçlara kıyasla son derece düşük olduğu görülmektedir. Eskiden aracın ikinci el değeri ve bakım maliyetleri arasındaki kesişim noktası, 4-6 yıl arasındaydı ve bu da araç değişimi ihtiyacının doğmasına yol açıyordu. Ancak elektrikli araçların düşük bakım ihtiyacı, aracınızın kullanım ömrünü önemli ölçüde uzatabilir. Ayrıca, binek araçların aksine hafif ticari araçlar yola çıkamadığında sunmanız gereken ürünü veya hizmeti sunamayacağınız için bu durum işletmeniz açısından günde 3.000- 30.000 TL arasında bir maliyete yol açar. Bu nedenle, atıl kalma süresinin azaltılması büyük bir tasarrufu da beraberinde getirir. Ayrıca iş yerinde şarj veya çalışanların evinde gece boyunca şarj uygulamalarıyla aracın atıl kalma süresinde şarj edilmesi de aracın yola çıkamadığı sürenin azaltılmasını sağlar.

 

Değişim için nasıl planlama yapılır?

Filo pazarında çoğu kişi için asıl mesele bir şeylerin değişip değişmeyeceği değil, ne zaman değişeceğidir. Peki, filonuzda bu değişiklikleri nasıl yapacaksınız?

Herkes için standart bir yöntem yoktur Elektrikli araçlara geçiş yolculuğu düz bir yol gibi görünse de bu yolculuktaki adımların sırası kesin değildir. Değişimden önce atılması gereken bir dizi adım bulunur ancak bu adımların belirli bir sırası yoktur. Her şey hafif ticari araçlarınızın kullanım amaçlarına, uğramaları gereken noktalara, sürücülere ve sürücülerin bu araçları nasıl kullandığına bağlıdır.

Doğru sürücüleri hedeflemek Bununla birlikte, bazı durumların göz önünde bulundurulması gerektiği açıktır. Sürücülerin belirli bir rotalarının olup olmadığı ve araçları evde şarj edip edemeyecekleri buna örnek gösterilebilir. Şu anda değişimin önündeki en önemli engellerin maliyet, altyapı ve ürün stok durumu olduğu düşünüldüğünde, göz önünde bulundurulması gereken en önemli husus, bu geçişi, işlerinizi etkilemeden gerçekleştirmek için öncelikle kısa mesafe yapan ve yeterince az miktarda ürün taşıyan sürücülerin tespit ederek, bu kullanıcılarla başlatmaktır.

Şarj ihtiyaçlarınızı planlayın Şarj altyapısı ve şarj işleminin evde mi, garajda mı yoksa halka açık şarj istasyonlarında mı gerçekleştirileceği de bir diğer önemli kriterdir. Örneğin, km kullanımları düşük olan bazı şirketler yalnızca son seçeneği kullanarak uygun maliyetli bir yapı oluşturmuştur.

Araç politikasının düzenlenmesi Filo politikanız da değişikliklerin şirketinizi nasıl etkileyeceği konusunda önceden düşünmeyi gerektiren bir başka hayati unsurdur. Örneğin, hâlihazırda tüm sürücülere bir yakıt kartı veriyorsanız elektrik masraflarının geri ödemesini nasıl gerçekleştireceksiniz?