Mobilite Blog

Avrupa Emisyon Standartları: Euro 7

/ Theme(s): Auto, Filo Stratejisi
Avrupa Emisyon Standartları: Euro 7

İlk olarak 1992'de yayınlanan Avrupa emisyon standartları (“Euro standartları” olarak da bilinir) tüketimi tanımlar ve araçların hava kirliliğine neden olan emisyonları için sınırlar belirler. Avrupa emisyon standartlarının ana odak noktasının, iklim değişikliğinden çok hava kalitesi olması nedeniyle karbon monoksit (CO), partikül maddeler (PM10 ve PM2.5) ve nitrojen oksitler (NOx) kapsam dahilindeyken karbondioksit (CO2) değildir. Bilim adamlarından otomotiv sektörü yetkililerine kadar çeşitli ilgililerce müzakere edilen ve bazen hararetle tartışılan bu normlar, çevrenin korunması ve halk sağlığı için düzenli olarak gözden geçirilir ve zaman içinde giderek daha katı hale gelir. Her yeni versiyon "EURO + sayı" olarak adlandırılır. İlk standart "EURO 1"dir. En son standart ise Ocak 2020'de paylaşılan "EURO 6" dır. Her standart daha sonra çeşitli yinelemelere tabi tutulur. Şu anda yürürlükte olan standart EURO 6d’dir. Gelecek dönem için önerilen metin olan EURO 7, 10 Kasım 2022'de yayınlanmıştır. Yeni metni birkaç soruda değerlendirelim.

Zamanlama nasıl olacak?

Birkaç kez ertelenen metin, AB tarafından nihayet paylaşıldı ve metinde, Binek Otomobiller ve Hafif Ticari Araçlar için planlanan uygulama tarihi; 1 Temmuz 2025 (Kamyonlar için 2 yıl sonra). Ancak yine de kesin doğrulama için farklı onay adımlarının tamamlanması gerekmektedir.

Bu arada, Temmuz 2022'de mevcut EURO 6 normunda (2025'e kadar uygulanmak üzere - Euro 6e) ara bir değişiklik yapıldı. Burada, ana odak noktası, elektrik modunda daha gerçekçi kullanım parametreleri ile değerlendirildiğinde, şu anda yürürlükte olan seviyelerin üç veya dört katı artışa yol açabilecek, şarj edilebilir hibrit elektrikli araçların (PHEV), CO2 emisyonlarının hesaplanmasıdır. Bununla birlikte, değişikliğin üye devletler genelinde uygulanması için hangi ek adımların gerekli olduğu ve Euro 7 uygulamasına nasıl bağlanacağı, ilerleyen dönemde görülecektir.

Akılda tutulması gereken önemli bir unsur ise, EURO 7'nin, büyük olasılıkla, aşamalı olarak kullanımdan kaldırılmadan önce içten yanmalı motorlu araçlar için geçerli olan son standartlar dizisi olacağıdır.

Yeni neler var?

Beklenti, kirlilik için mevcut tavan uygulaması seviyesinin şiddetli bir şekilde düşürülmesiyse, sonuç bir yandan muhafazakar, diğer yandan ise eskiye oranla daha bütüncül olarak değerlendirilebilir.

Muhafazakar; egzoz emisyonu için kabul edilebilir seviyenin sınırlı oranda azalması açısından. İzin verilen partikül madde (PM) seviyeleri Euro 6d ile aynı kalmaktadır. NOx için dizel motorların benzinli motorlarla aynı seviyelere (60 mg/km) uyması gerekmektedir.

Bütüncül; değerlendirme ve sınırlamalarında, ilk kez egzoz borusundan çıkandan daha fazlasını dikkate alması açısından. Yeni metin aynı zamanda partiküller yayan fren balatalarındaki aşınma ve yıpranmayı da içermektedir (lastik aşınması kapsam dışında kalmaktadır).

Egzoz emisyonlarının ve fren kullanımının etkileri bir araya geldiğinde, halk sağlığı üzerinde özellikle solunum açısından göz ardı edilemez bir etki oluşturmaktadır.

Yeni metin ayrıca, şarj edilebilir hibrit elektrikli (PHEV) ve bataryalı elektrikli araçların (BEV) 5 ve 8 yıllık kullanımından sonra pillerin kalan performansına ilişkin ve normun uygulanabilirliğine (200.000km ve 10 yıl, yani EURO 6 normunun iki katı beklenti) ilişkin yeni eşikleri de içermektedir.

Orjinal Ekipman Üretilcileri (OEM) için tehlikede olan nedir?

Standartlar ne kadar katı olursa, Orjinal Ekipman Üreticilerinin (OEM) araçlarını sertifikalandırması o kadar zor ve maliyetli olur. Şarj edilebilir hibrit elektrikli araçlar (PHEV) ve bataryalı elektrikli araçlar (BEV) için de aynı durum söz konusudur.

Daha güçlü önlemler alınmasının, Ar-Ge, araç donanımı ve diğer üretim maliyetleri üzerinde doğrudan etkisi olacaktır.

Bu ek maliyet katmanları, segmentten bağımsız olarak tüm içten yanmalı motorlu (ICE) araç modellerini etkileyecektir. Liste fiyatları üzerindeki etki, daha küçük ve daha uygun fiyatlı modellerde daha fazla hissedileceği ve müşterilerin ödemeye razı olacağı tutarları aşacağı için bu tür araçların aşamalı olarak kaldırılmasına yol açabilir.

ACEA Başkanı ve BMW CEO'su Oliver Zipse, "Maalesef, Komisyon'un önerisi çevreye olan faydaları açısından çok sınırlıyken, araç üretim maliyetlerini önemli ölçüde arttırmaktadır" dedi. AB ise toplam araç satın alma maliyetlerinde düşük bir oranda, örneğin “arabalar ve minibüsler için 90 € ile 150 € arasında” bir maliyet artışı beklemektedir.

Şirketler ve Filo Yöneticileri üzerindeki etkisi nasıl olacak?

OEM'ler tarafından alınan kararların daha fazla yankı uyandıracağı açıktır. Şarj edilebilir hibrit elektrikli araç (PHEV) satışları azalabilir (Euro6e uygulamasına tabidir) ve küçük içten yanmalı motorlu taşıtların üretiminde, aşamalı olarak kaldırılmalarından önce bile, bir düşüş beklenebilir. Bu, üretimi durdurulan modellerin yerine yeni elektrikli araç (EV) alternatifleri bulma ihtiyacını artıracak ve üst segmentlerde bile bataryalı elektrikli araçlar (BEV) için biraz daha yer açacaktır.

Egzoz emisyonlarının olmaması, bataryalı elektrikli araçlar (BEV) için bir fırsatı temsil etmektedir. Bununla birlikte, fren aşınmasına odaklanmayı da içeren ve daha bütüncül olan bu yeni yaklaşım, belirlenen yeni seviyeler nedeniyle bazı bataryalı elektrikli araçların (BEV) bile yeni kurallara uyumlu olamayacağı anlamına gelebilir.

Çevre için faydası nedir?

Giriş bölümünde de belirtildiği üzere, EURO normlarının amacı, araçların, sağlık ve çevre üzerindeki etkilerini sınırlamaktır. Artık sadece egzozdan çıkan emisyonların ölçülmeyecek olmasını bir ilk adım görsek bile, tavan uygulamasının daha da alçaltılması mevcut normla karşılaştırıldığında hala zorlayıcıdır. Bu nedenle, yeni metin hem orjinal ekipman üreticileri (OEM) hem de sivil toplum kuruluşları (STK) için hayal kırıklığı yaratmaktadır.

Sivil toplum kuruluşları (STK) kirletici emisyonların azaltılmasını hızlandırmak için çabalarken, orjinal ekipman üreticilerinin (OEM) hali hazırda çabalarını elektrifikasyona yönlendirmesi nedeniyle, metnin yayınlanmasındaki gecikmeyi kolayca anlayabiliriz.

Gelişmeleri izliyoruz ve gelecekteki adımlarda sizi bilgilendireceğiz.