Mobilite Blog

Yarı iletken çip krizi: Filo yöneticilerinin nasıl adapte olabilir ve bu durumdan nasıl faydalanabilir

Yarı iletken çip krizi: Filo yöneticilerinin nasıl adapte olabilir ve bu durumdan nasıl faydalanabilir

Filo yöneticilerinin ajandalarında yeterince konu varken, en sevdikleri problem, onlara ulaşmadan kendi kendine çözülenlerdir. Ne yazık ki, yarı iletken çip krizi bunlardan biri değil. Tahmin edilenden daha uzun sürdü ve uzun bir süre daha da yeni araç teslimatlarını etkileyecek. O halde üç önemli soruya doğru cevabı bulmanın tam zamanı: Neler oluyor? Filo yöneticileri bu duruma nasıl uyum sağlamalı? Ve bu kara bulutun arkasında bir umut ışığı var mı?

Neler oluyor?

Bugünlerde tüm araçlar da dahil olmak üzere birçok ürün yarı iletken çip içeriyor. Pandemi ve bunun sonucunda oluşan fabrika kapanmaları nedeniyle yarı iletken çip arz miktarı sınırlı kaldı – ekonomiler yeniden açıldığında ve talep arttığında ise daha da sınırlı kaldı. Sonuç: özellikle yeni araçlar için üretimde gecikmeler ve daha uzun bekleme süreleri.

Yarı iletken çip krizi ne zaman sona erecek?

Yarı iletken çip krizi devam ediyor. Geçen yılın ikinci yarısında, krizin bu yılın başında biteceği tahmin ediliyordu. Ama şimdi 2022 yılındayız ve en iyimser tahminler 2022'nin sonuna kadar süreceği yönünde. En kötümser tahmin? 2023'ün sonuna kadar.

Bu krizin üstesinden gelmek neden bu kadar zor?

Pandemiden hemen önce, başta Doğu Asya’da olmak üzere dünyanın yarı iletken çip fabrikaları zaten %95 kapasiteyle çalışıyordu. Bir yarı iletken çip tesisi inşa etmenin yaklaşık 4 yıl ve bir üretim döngüsünü başlatmanın ek 24 hafta sürdüğünü düşünürsek, bu, artan talebi karşılamak için çok az veya hiç ek süre olmadığı anlamına gelir.

Ayrıca, yarı çip iletken krizi artık çok daha geniş bir tedarik zinciri krizinin bir parçası ve bu kriz aynı zamanda nadir toprak minerallerinin ve diğer hammaddelerin eksikliğini içerirken üretim ve nakliye maliyetleri üzerindeki enflasyonist baskıyı ve fiyatları artırıyor.

Yarı iletken çip - özür dilerim, tedarik krizi araç teslimat sürelerini nasıl etkiliyor?

Teslimat süreleri bir dizi faktöre göre değişiyor: çeşitli markalar, çeşitli modeller, çeşitli motor türleri. Ülkelere göre de fark var. Örneğin Almanya, Polonya, Hollanda, İspanya ve Avusturya teslimat gecikmelerinden daha ciddi şekilde etkileniyor. Diğerlerinin yanı sıra Fransa, Belçika, İtalya ve Romanya'da ise daha az belirgin.

Ayrıca, Pilli Elektrikli Araçlar (BEV) içten yanmalı motorlu araçlardan (ICE) ve hatta Fişe Takılabilen Hibrit Elektrikli Araçlardan (PHEV) daha az etkilenir. Fakat genel olarak, bir aracı sipariş etme ile teslim alma arasındaki ortalama gecikmenin 9 ay ile bir yıl arasında olduğunu söyleyebiliriz. Bu gerçekten çok uzun, ancak bazı iyi haberler var: teslimat süreleri, geçen yılın sonuna doğru, gecikmelerin zirve yaptığı dönemden bu yana biraz düşüyor.

Bu krizin filo yöneticileri üzerindeki etkisi nedir?

En belirgin etkiler, fiyatlar ve teslimat süreleri üzerindeki artan baskıdır. ALD olarak, pazar genelindeki deneyimimizle bu etkileri en aza indirmek için filolara yardımcı olmaya ve tavsiyelerde bulunmaya istekliyiz. Talebinize istinaden marka, model ve özellikle donanım seviyeleri açısından alternatifleri değerlendirmelerine yardımcı oluruz.

Örneğin, aslında ilgili poziyon için özellikle gerekli olmayacak donanımdaki bir aracı daha fazla beklemek pek mantıklı değil.

Ve Orjinal Ekipman Üreticileri (OEM) devam eden krizle nasıl başa çıkıyor?

Araç üreticileri ve tedarikçileri arasında, yarı iletken çipler, elektrikli araç (EV) bataryaları veya daha da temel olarak, bitmiş ürünlerin çoğu için gerekli olan nadir toprak mineralleri açısından çok sayıda işbirliğinin ortaya çıktığını görüyoruz. Bu nedenle, daha önce Orjinal Ekipman Üreticileri (OEM) ihtiyaç duydukları malzemeleri elde etmek için serbest piyasaya ve “Tam Zamanında İlkesi”ne daha fazla güvenirken, şimdi ihtiyaç duydukları şeye, ihtiyaç duydukları anda ve tahmin edilebilir bir fiyata sahip olmalarını sağlamak için tedarikçilerle ortaklıklar ve ortak girişimler kuruyorlar.

Genel olarak, merkezi Asya'da bulunan Orjinal Ekipman Tedarikçilerinin (OEM) ihtiyaç duydukları sarf malzemelerine daha kolay eriştiği söylenebilir. Coğrafi ve jeopolitik nedenlerle, hem yarı iletken çipler hem de diğer ihtiyaçlar açısından kaynağa daha yakın durumdalar.

Bu krizin yarın bitmeyeceğini düşünürsek, filo yöneticileri orta vadeli stratejilerini nasıl uyarlamalı?

Biz, ALD olarak filo yöneticilerinin tedarik krizine karşı uygulayabilecekleri dört yaklaşım olduğunu düşünüyoruz ve müşteri yöneticilerimiz bu yaklaşımların her birinde onlara yardımcı olabilir.

  • Araç yenilemelerinizi önceden belirleyin. Yeni araçlar söz konusu olduğunda, sizin ve sürücülerinizin ne istediğini çok önceden düşünmeye ve konuşmaya başlayın. Belirtildiği üzere, gecikmeler nedeniyle, bazı durumlarda yenilemenin bitmesine bir yıl kadar varabilir.
  • Sözleşme sürelerinizi uzatın. Birçok filo yöneticisi, pandemi sürecinden bu çözüme zaten aşina olacaktır. Ancak, özellikle evden çalışmanın birçok şirket aracının kat ettiği mesafeyi sınırladığı düşünüldüğünde, yine geçerli olabilir.
  • Alternatifleri düşünün. Normalde tercih ettiğiniz markalar ve modeller gecikmelerden özellikle etkileniyorsa, eşdeğer marka ve modelleri keşfetmenize yardımcı olabiliriz.
  • Esnek çözümler seçin. Yeni çalışanlar veya geçici projeler gibi sınırlı ancak belirlenmemiş süreler için araç ihtiyacınız varsa, ALD Flex size hem sizin hem de çalışanlarınızın ihtiyaç duyduğu esnekliği sunar.

Çinlilerin dediği gibi krizler fırsatlardır. Bu konudaki umut ışığı nedir?

Bu tedarik krizi, filo yöneticilerinin yeni bir filo ve mobilite stratejisi geliştirmesi için iyi bir fırsat. Onlara şirketlerinin filo ve mobilite operasyonlarını optimize etme, operasyonlarının maliyetlerini gözden geçirme, bu maliyetleri optimize etmek için doğru iş ortakları bulma, yeni markalara açılma ve müşterilerine daha fazla esneklik sunma fırsatı sunuyor.

Elektrikli araçlar (EV) yenilenmiş, canlandırılmış bir filo ve mobilite stratejisinin önemli bir unsuru olabilir ve olmalıdır.

Amélie de Valroger

Head of Business Intelligence & Consultancy

 

Daha fazla bilgi için lütfen bizimle iletişime geçin: Consulting@aldautomotive.com

Yeni makaleler için bizi takip etmeye devam edin!