Mobilite Blog

Soru-Cevap Plug-in Hibritler

Soru-Cevap Plug-in Hibritler

1. PHEV [1]’lerin uygun olduğu durumlar nelerdir? Bu araçlar hangi sürücülere uygundur?

Plug-in hibrit teknolojisi, araçların bataryalarının boyutuna bağlı olarak yalnızca elektrik modunda 30 ila 50 km arasında mesafe kat edebilmesine olanak tanır. PHEV’ler, kentlerde yaşayan ve kısa mesafeler kat eden sürücüler için (örneğin, ofis çalışanları için) son derece uygundur. Her gün otoyollarda uzun mesafe kat eden çalışanlara PHEV verilmesi, bataryanın ağırlığı ve yol açacağı ek tüketim nedeniyle istenenin tam tersi yönde bir etki yaratabilir.

Farklı sürücü profillerinin belirlenmesi, PHEV’lerin filonuz için mantıklı bir seçim olup olmadığını belirlemede kilit bir unsurdur. Sürücülere bazı temel sorular sorulmalıdır:

Evleri ile ofisleri arasındaki mesafe

Her gün iş amacıyla kat ettikleri ortalama mesafe

Özel amaçlarla kat ettikleri yıllık ortalama mesafe

Evde/ofiste şarj imkânı

2. Sürücülerimin araçlarını beklendiği şekilde şarj ettiğinden nasıl emin olabilirim?

PHEV’lerin ideal şekilde kullanılmasını sağlamak bir sorumluluktur. Avrupa ülkelerinin düzenlemeleri ve vergilendirme planları, yeşil araçları desteklemektedir ve ayni yardım hesaplamalarında elektrik tüketimi genellikle göz önünde bulundurulmamaktadır. Bu nedenle, işverenler için sürücülerin PHEV’leri özellikle iş amacıyla gerektiği şekilde kullanmasını sağlamanın en iyi yolu, şarj altyapısına (ofis tipi şarj cihazları, halka açık ağ, ev tipi şarj cihazları) uygun erişim sunmak ve elektrik tüketimi ile ilgili tüm giderleri karşılamaktır.

Yakıt giderlerini sınırlamak da sürücüleri araçlarını mümkün olduğunca sık şarj etmeye teşvik etmek için bir alternatif olabilir.

3. Sürücülerimi nasıl eğitebilirim?

ALD Automotive, araç teslim edildiğinde OEM tarafından verilen kısa eğitime ek olarak bazı eğitim modülleri sunabilir.

Ayrıca, PHEV siparişi vermek isteyen tüm sürücülere siparişten önce bir taahhütname imzalatılmasını öneriyoruz. Bu belgede kullanım açısından beklentiler ve PHEV’i sürerken yapılmaması gerekenler vurgulanmalıdır. Yakıt ve enerji tüketiminin sıkı bir şekilde raporlanması ve izlenmesi de işverenin sürücülerin davranışlarını sözleşme süresi boyunca düzenlemesine olanak tanıması açısından kilit bir unsurdur.

4. Araç politikam için doğru PHEV’i nasıl seçebilirim? Büyüklüklerine bakılmaksızın tüm PHEV’ler için aynı kriterleri mi uygulamalıyım?

PHEV’leri filoya eklemeden önce ulaşılması gereken ilk kilometre taşı, araçların gerçek kullanımlarını ve sürücünün hazır olup olmadığını anlamaktır. PHEV’ler her profile uygun değildir. Ayrıca, uygunsuz kullanım durumunda filo maliyetlerinde önemli bir artışa neden olabilecek olan bazı modellerin araç politikasına eklenmesi konusunda büyük özen gösterilmesi gerekir. Bu, özellikle yakıt tüketimi boş batarya ile 11l/100 km’yi rahatlıkla aşabilen büyük ve ağır SUV’ler için geçerlidir.

5. Bu uğraşa değer mi? Taban fiyatı yüksek, altyapıya ve değişim yönetimine ihtiyacım var ve yakıt tüketimim açıklanandan 3 kat daha fazla!

PHEV’ler aslında içten yanmalı motorlara sahip olan alternatiflerinden daha pahalıdır, özel bir şarj altyapısı gerektirmektedir ve teoride olduğundan ortalama 3 ila 4 kat daha fazla yakıt tüketmektedir.

Ancak bu durumu çok daha olumlu bir bakış açısıyla değerlendirecek olursak, pek çok Avrupa ülkesinde yeni vergilendirme planları ve teşvikler, liste fiyatı farkının kapatılmasına katkıda bulunmaktadır. Ayrıca, PHEV’ler BEV[2]’ler için bir geçiş ürünüdür; bu nedenle, altyapı yatırımı yapmak, şirketlerin filolarının geleceğini şekillendirmesine olanak tanıyacağı için mantıklı bir seçimdir. Yine ofis ve ev için şarj cihazlarının kurulumuna yönelik pek çok finansal teşvik mevcut olduğundan bağlam da bu geçiş için uygundur. İstatistiklere göre şarj işlemlerinin %80’i evde veya ofiste gerçekleştirilmektedir ve halka açık şarj hizmetlerinin fiyatlandırılması konusunda yeterli şeffaflık bulunmamaktadır; bu nedenle, doğru raporlamayı ve maliyet optimizasyonunu sağlamak için şirket bünyesinde yapılacak bir altyapı yatırımı, söz konusu yatırımın maliyetlerine değecektir.

Son olarak, PHEV’lerin yakıt tüketiminin açıklanandan 3 kat daha fazla olmasına rağmen içten yanmalı motorlara sahip olan benzer araçlardan daha düşük olduğunu unutmayın.

6. PHEV’lerin standart tam hibrit araçlara kıyasla avantajları nelerdir (maliyet, CO2)?

PHEV’ler yalnızca elektrik modunda oldukça yüksek hızda (120-130 km/h) önemli mesafeler (40-50 km) kat edebilmektedir. Standart tam hibrit araçlar bunu hiçbir zaman yapamaz.

İşveren açısından bakıldığında, bu teknolojiyi doğru profillere sahip olan sürücülerine sunmak, yakıt harcamalarını ve CO2 emisyonlarını azaltmak için iyi bir fırsat olabilir.

Bununla birlikte, standart hibritler bazı kullanımlar için doğru alternatif olabilir. Ayrıca PHEV’ler, HEV[3]’lerin avantajlarının göz ardı edilmesine de yol açmamalıdır.

7. Her yerde PHEV’lerin yeni Dieselgate[4] olduğunu okuyorum. Niçin bu araçları seçmeliyim?

Yine, bu, kullanımla ilgili bir meseledir. Basında çıkan ve PHEV’lerin karanlık yüzünü vurgulayan tüm haberler, PHEV’leri vergi avantajları için seçen ve yanlış kullanılmaları halinde yaratabilecekleri etkiyi düşünmeyen şirketlerin kullanımına odaklanmaktadır. Bu durum, söz konusu teknolojinin kısa bir süre önce benimsenmesinin bir sonucudur. Her yeni teknolojinin kendine özgü bir öğrenme eğrisi bulunur ve PHEV’lerin gerçek anlamda verimlilik sağlayacağı senaryoları anlamak için biraz zamana ihtiyaç vardır.

Şu anda karmaşık bir ortamla karşı karşıyayız çünkü mesele artık “Dizel araç mı benzinli araç mı” sorusundan ibaret değil. Bu nedenle, BEV’ler, HEV’ler, benzinli araçlar ve hatta dizel araçlar gibi PHEV’lerin de yalnızca belirli kullanımlar için doğru cevap olduğunu unutmayın.

8. İdeal kilometre senaryosu nedir?

Bu, sürücülerin profiline bağlıdır ancak PHEV’lerin her gün yüksek hızlı yollarda uzun mesafe kat eden sürücülere uygun olmadığını söyleyebiliriz. PHEV’ler şehir içinde veya şehir çevresinde kullanıma uygundur. Araçlarını işe gidip gelmek veya kısa yolculuklar yapmak için kullanan ve kullanmadıkları zamanlarda şarj edebilen kişiler için idealdir.

PHEV’lerin yılda 30,000 km’den fazla yol kat eden sürücülere verilmemesi gerektiğini söyleyebiliriz. Bu yıllık kilometre değeri aşıldığı takdirde bu değerlere nasıl ulaşıldığı da göz önünde bulundurulmalıdır. En iyi iş amaçlı kullanım senaryosu, kısa yolculukların (<50 km) yapıldığı ve araçların kullanılmadıkları zamanlarda şarj edilebildiği senaryodur.

9. PHEV’leri uygulamaya geçirdiğim takdirde gerçek toplam sahip olma maliyetlerinin ne kadar olacağını nasıl tahmin edebilirim?

Danışmanlık ekibimiz, farklı güç aktarma organları hakkında detaylı bir toplam sahip olma maliyeti analizi sunabilir ve bir veya birden fazla alternatif güç aktarma organına geçmenin mantıklı olup olmadığını değerlendirebilir.

PHEV’lerde elektrik tüketiminin enerji karışımındaki payının belirlenmesi önemlidir. Bu pay, kat edilen mesafeye bağlıdır çünkü açıkça anlaşılabileceği üzere aracı ne kadar çok sürerseniz termik motoru o kadar çok kullanırsınız. Bu nedenle, hesaplamalarımızı genellikle aşağıdaki dağılıma göre yapıyoruz:

Yakıt tüketiminin teorik verilerin %200 üzerinde kabul edilmesini öneriyoruz.

YILLIK KM  ELEKTRİK % BENZİN %
5000 70% 30%
10000 60% 40%
15000 50% 50%
20000 45% 55%
25000 40% 60%
30000 35% 65%
35000 30% 70%
40000 25% 75%
45000 20% 80%
50000 15% 85%
55000 10% 90%
60000 10% 90%
65000 10% 90%
70000 10% 90%


10. PHEV’lerin başarıyla uygulamaya geçirilmesi için temel olarak yapılması ve yapılmaması gerekenler nelerdir?

Yapılmaması gerekenler:

  • PHEV’leri vergilerden tasarruf etmek için eşsiz bir yol olarak görmek
  • PHEV’leri tüm sürücülere sunmak
  • PHEV’leri şarj çözümleri olmadan sunmak

Yapılması gerekenler:

  • Sürücülerin hazır olup olmadığını ve sürücü profillerini değerlendirmek (anket)
  • Sürücülerin doğru şarj altyapılarına erişebilmesini sağlamak
  • Sürücülerin tüm elektrik giderlerini karşılamak
  • Sürücüleri araçlarını mümkün olduğunca sık şarj etmeye teşvik etmek için yakıt giderlerini sınırlandırmak
  • Sürücüleri eğitmek
  • Enerji tüketimini düzenli olarak raporlamak ve izlemek

11. PHEV’ler filom için faydalı bir alternatif olabilir mi?

Evet! Yukarıda da bahsettiğimiz gibi, PHEV’ler doğru ellerde içten yanmalı motorlara sahip araçlardan çok daha verimli olabilir ve özellikle de bu geçiş sürecinde sürücülere BEV’lerden daha fazla güven verebilir.

PHEV’ler vergiden ve enerji tüketiminden tasarruf etmenize yardımcı olabilir ve ay sonunda toplam sahip olma maliyeti üzerinde olumlu yönde önemli bir etki yaratabilir.

Bu süreçte büyük şehirlerdeki dizel yasakları veya düşük emisyon bölgeleri gibi tedbirler nedeniyle maliyet üretimindeki artış ve kalıntı değerlerdeki düşüş nedeniyle içten yanmalı motorlara sahip araçların toplam sahip olma maliyetinin artacağını da unutmayın.

Bu nedenle başlıca amaç, güç aktarma organları arasında doğru dengeyi kurmaktır.

12. Hafif ticari araç kategorisinde olan PHEV’ler de bulunuyor. Bu, iyi bir seçenek midir?

Piyasadan ve üreticilerden öğrendiğimiz kadarıyla PHEV’ler bu segmentte genellikle bir alternatif olarak değerlendirilmemektedir. Elektrik menzili, taşınan yükten büyük ölçüde etkilenmektedir ve yalnızca elektrik modunda 20 km’den fazla mesafe kat etmek neredeyse imkânsızdır.

Üreticiler, BEV teknolojisine ve gelecekteki hidrojen çözümlerine büyük yatırımlar yapmaktadır.

Hafif ticari araçlar, binek araçlardan farklı şekillerde (oldukça uç noktalarda) kullanılmaktadır ve PHEV’ler bu profillere tam olarak uymamaktadır. Bu araçlar uzun mesafeler (günde >500 km) veya şehir içinde kısa mesafeler (<200 km) kat etmektedir.


Sürücülerin yaygın olarak sorduğu sorular

13. Aracı şarj etmem gerekiyor mu? Gerekiyorsa ne sıklıkla şarj etmeliyim?

Evet! PHEV’lerin verimli olması için mümkün olduğunca sık şarj edilmesi gerekmektedir. PHEV’ler ancak elektrik motoru ile kat edilen mesafe en üst düzeye çıkarıldığında verimli ve çevre dostu olacaktır.

14. Sürüş şeklimi değiştirmem gerekiyor mu?

Evet! Elektrik motoru ile kat edilen mesafeyi en üst düzeye çıkarmak ve yakıt tüketimi ile CO2 emisyonlarını azaltmak için daha yumuşak bir sürüş tarzının benimsenmesi gerekir.

Elektrikli araçlar sürüş tarzını değiştirme, agresifliği azaltma ve öngörüyü artırma eğilimde olduğu için bu tür bir değişim doğal olarak gerçekleşir.

Bataryayı şarj etmek için termik motorun kullanıldığı Batarya Şarj Modunu kullanmak gibi bazı davranışlardan da kaçınılması gerekir. Bu mod, düşük emisyon bölgelerine girildiğinde olduğu gibi son derece gerekli olduğu durumlar dışında sürücüye herhangi bir avantaj kazandırmaz ve yüksek miktarda yakıt tüketimine yol açar.

 

15. Özel amaçlı kullanımlarımı finansal anlamda nasıl etkileyecek?

Düşük emisyonlu araçların kullanılması finansal anlamda pek çok avantajı beraberinde getirebilir ancak bu avantajlar, ülkelerin özelliklerine bağlıdır. Bu durum, ayni yardımları doğrudan etkileyebileceği gibi otopark ve geçiş ücretleri gibi başka avantajlar da söz konusu olabilir.

Özellikle elektrikle ilgili giderlerin işveren tarafından karşılandığı durumlarda, elektrik modunda yapılan yolculukların en üst düzeye çıkarılması da sürücülerin özel yakıt tüketimlerini azaltmasını sağlar.

16. PHEV’lerin benim için başlıca avantajları ve dezavantajları nelerdir?

PHEV’ler doğru şekilde kullanıldıklarında ve olması gerektiği gibi değerlendirildiklerinde sürücülere pek çok avantaj sunabilir. Yakıt tüketiminin ve CO2 emisyonlarının azaltılmasına katkıda bulunur ve şirket araçlarının sürdürülebilir bir şekilde kullanılmasını sağlar. Araçların doğru şekilde kullanılmaması veya şarj edilmemesi halinde bazı dezavantajlar söz konusu olabilir. Bu durumda sürücüler daha yüksek yakıt tüketimi, daha kısa bir menzil ve daha pahalı bir araçla karşı karşıya kalacaktır.

PHEV’ler hakkındaki görüşlerimiz

BEV’ler ile PHEV’ler arasındaki piyasa dengesinin kısa vadede nispeten eşit kalacağını ancak BEV teknolojisi ve altyapısı geliştikçe BEV’lerin daha hızlı büyüyeceğini ve orta vadede (2025’ten itibaren) piyasada baskın hale geleceğini düşünüyoruz. Bununla birlikte, gerçek hayattaki performanslarının geliştirilmesi kaydıyla PHEV’ler de geçiş sürecinde en azından 2030 yılına kadar belirli bir rol oynayacaktır.

 

[1] PHEV : Plug-in Hibrit elektrikli araç

[2] BEV: Akülü elektrikli araç.

[3] HEV: Hibrit elektrikli araç.

[4] Dieselgate veya Volkswagen emisyon skandalı.